keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Äitiysloman antia

Äitiyslomallahan ei ole muuta kuin aikaa, nimenomaan aikaa itselleen. Joskin vointi on hieman rajoittanut sitä, mitä kaikkea pystyykään tekemään. Ihannetilanne olisi, että jaksaisi siivota, käydä lenkillä, tehdä viikon ruokaostokset kerralla, laittaa perheelleen ruoan valmiiksi jne. Tällä hetkellä kuitenkin pääpainotus tuntuu olevan lähinnä tuossa ruoanlaitto ja leivontapuolella.... Liikuntaa on rajoittanut järkyttävät selkäkivut jo puolen tunnin rauhallisen kävelyn jälkeen ja kaupassa käynnin olen joutunut muutamaan kertaan jättämään kesken, kiitos hermosärkyjen, jonka vuoksi myös jalat lähteneet alta pari kertaa. Yöunethan ovat ihan luksusta; vessassa saa käydä noin kymmenen kertaa ja joka kerta kun yrittääkin vaihtaa asentoa herää siihen, kuinka kivuliasta se on. Ah, ihanaa tämä loppuraskaus.. No eipä tuo auta narista, vaan nauttia edes siitä vähästä mitä PYSTYY tekemään. Onneksi arjen apuna on rakas mieheni <3. 

Ruoka ja leivontapuolella olen innostunut kokeilemaan enenevässä määrin gluteenittomia herkkuja. Olen ihan koukussa Tuulia Talvion blogiin, joka on täynnä toinen toistaan houkuttelevampia reseptejä. Lisäksi olen googletellut erilaisia raakaleivonnaisohjeita ja teinkin eilen kokeeksi raakasuklaajäätelöä. Ohjetta laittelen myöhemmin kuvien kera, kunhan olen ensin päässyt maistamaan kyseistä herkkua. 

Tämän hetken aamupalasuosikkejani ovat tuorepuurot ja smoothiet. Niihin ei kyllästy sitten millään. Paras tuorepuuropohja on mielestäni seuraavanlainen: 

1,5dl gluteeniton kaurahiutale
2,5dl mantelimaitoa
ripaus suolaa
0,5tl vaniljauutetta
2rkl chia siemeniä

Sekoita ainekset keskenään ja anna turvota yön yli jääkaapissa. Jos nestemäärä tuntuu liian pieneltä, sitä voi lisätä jälkikäteen. Koristele ja mausta puuro aamulla haluamallasi tavalla. Itse olen laittanut puuroon mm. tuoreita vademia, mustikoita, hunajaa, pellavansiemeniä, banaania jne. Kaikki menee. Ja ei kun nauttimaan!







Tässä on itseasiassa ihan tavallinen kattilassa haudutettu gluteeniton kaurapuuro, josta tulee ihanan pehmeää kun malttaa antaa sen hautua rauhassa kannen alla. Lisänä itseleivottua tuoretta sämpylää ja kahvia. Tämä menisi kyllä ihan lounaastakin!


Olen muutamaan kertaan tehnyt minilettuja/pannukakkuja uudella lettupannulla. Tällä kertaa halusin kokeilla hieman terveellisempää versiota letuista ja päädyinkin valmistamaan lounaaksi lehtikaalilettuja puolukkahillon kera. Ai että tuli ihan parhaita!! Lehtikaalta olisi saanut mielestäni laittaa vielä reilummin taikinaan, mutta näinkin niistä tuli todella hyviä. Ohje löytyy täältä. Täysjyväriisijauhon korvasin gluteenittomalla jauhoseoksella ja puolukkasurvoksen sijaan käytin kaupan valmista puolukkahilloa. 






Onko teillä jotain hyviä gluteenittomia ruoka- /leivontaohjeita? Nyt saa jakaa! Myös raakaleivonnaisohjeita otan mielellään vastaan. 








4 kommenttia:

  1. Näyttääpä ihanilta nuo letut. Täytyy kyllä kokeilla. Kiitos linkistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En olisi itse uskonut näiden olevan näin herkullisia. Muistuttaa maultaan pitkälti pinaattilettuja, mutta rakenne näissä oli kaupan valmislettuja ilmavampi! Sopivat täydellisesti puolukkahillon kanssa.

      Poista
  2. Hei ihana kuulla, että olet löytänyt blogini ja kokeillut reseptejä, jee! Tosi hyviltä näyttävät nuo herkut :) Ihanaa äitiyslomaa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Innolla odotan uutta kirjaasi ilmestyväksi, se on varmaankin pakko hankkia :P Nyt kun kerran ollaan vauhtiin päästy. Se omenapiirakkareseptikin oli ihan huippu! Jotenkin aiemmin ajatellut, että kaikki maidottomat ja gluteenittomat syötävät eivät voi olla hyviä, mutta näin sitä pääsee pyörtämään mielipiteensä :) Kiitos Tuulia blogistasi <3 Ja aurinkoista kevättä sinulle!!!

      Poista