keskiviikko 5. helmikuuta 2014

Kurkistus elintapoihin

Terveelliset elintavat, mitä ne ovat? Onko se muun muassa sitä, että syö tismalleen lautasmallin mukaisesti, urheilee viitenä päivänä viikossa, kieltäytyy herkuista, eikä syö roskaruokaa laisinkaan? Itse koen, että tässä tapauksessa se kultainen keskitie on paras ohjenuora, jota ainakin itse pyrin noudattamaan. Kun kokonaisuus on kunnossa, ei haittaa vaikka sortuu välillä herkutteluun. Herkuttelun suhteen myönnettäköön, että olen todellinen karkkiholisti, jos näin voi sanoa :D. Liekkö perinyt geeneistä persouden makealle. Se nimittäin tuntuu olevan enemmän tai vähemmän pysyvä osa elämääni; jatkuva makeanhimo. 

Tästä päästäänkin uuden vuoden lupaukseeni. Päätin tarttua härkää sarvista ja pidin uuden vuoden lupauksena herkuttoman tammikuun. Tarkoituksena oli olla syömättä karkkia ja leivoksia. Poikkeuksia toki oli; esimerkiksi Tukholman reissulla annoin itselleni luvan syödä makeaa, mutta pääasiassa olin ilman herkkuja. Ensimmäiset päivät oli silkkaa tuskaa; vieroitusoireita. Sitten alkoi hieman helpottaa. Suurin ongelma oli lähinnä, mitä syödä kahvin kanssa. En ole tottunut juomaan kahvia ilman mitään kahvileipää, mutta nyt oli opeteltava siihen. Toisekseen jatkuva rahkan syöminen alkoi puuduttaa ja piti keksiä vähän muutakin vaihtelua iltaherkuttelun tilalle. Ostin vähäkalorisia vanukkaita kaupasta, tein erilaisia rahkasekoituksia, söin erilaisia puuroja ja lisäsin huomattavasti hedelmien ja marjojen syömistä. Parin viikon jälkeen olin yllättynyt siitä, kuinka hyvin loppujen lopuksi onnistuin "luopumaan" päivittäisestä herkuttelusta. Nyt kun tammikuu on ohi, olen antanut taas luvan syödä makeaa, MUTTA karkkipäivän pidän vain kerran viikossa ja leivoksia en edelleenkään syö päivittäin. Tästä yritän pitää kiinni, sillä en halua palata entiseen.

Urheilun suhteen olen myös yrittänyt ryhdistäytyä. Joulun sairastelun ja lomailun vuoksi olin urheilematta lähes kuukauden, joka kyllä tuntui kropassa ja vaa'assa. Tavoitteenani on käydä salilla noin 2-3krt viikossa ja sen lisäksi ainakin kerran lenkillä. Toistaiseksi se on onnistunut ihan hyvin. Tykkään käydä salilla ennen töihin menoa, sillä silloin siellä ei ole niin paljon porukkaa, eikä näin ollen täydy jonottaa laitteisiin. On ihan sama heräänkö tunnin myöhemmin vai en, yhtä paljon se silti väsyttää. Lisäksi on ihanaa töiden jälkeen suunnata suoraan kotiin, kun urheilut on siltä päivältä hoidettu :). Itselläni tavoitteena on kiinteytyminen ja eipä haittaisi, vaikka painokin putoaisi muutaman kilon. Ikävä kyllä kahden isokokoisen lapsen synnyttäminen nimittäin on tehnyt tehtävänsä...Vaan kai se taitaa olla niin, ettei sitä voi koskaan olla täysin tyytyväinen omaan ulkonäköönsä, mutta pääasia, että on edes melkein tyytyväinen! Ja ennen kaikkea nauttii liikunnan tuottamasta hyvästä olosta. 

Tässä kuvia uudesta herkkusalaatista; kana-couscoussalaatista. Aivan älyttömän hyvää!! Salaattiaineksia voi soveltaa ja vaihdella mielen mukaan. Itse teen ensin ihan perussalaatin, johon tulee jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, punasipulia, viinirypäleitä ja sitten sekaan couscousit ja kanasuikaleet. Nams!



Normaalisti juon vettä ruoan kanssa, mutta nyt lievän vatsataudin kourissa olen yrittänyt juoda paljon Gefilus mehua.


Pakkohan se oli myös Runebergin tortut käydä kaupasta hakemassa. Vaan eipä ollut häävin makuista! Onneksi Runebergin päivä onkin vain kerran vuodessa. 


Ostin kaupasta ihania Marimekon mustavalkoisia servettejä erilaisin kuosein <3


Ainakin kahvi maistui.


Tuttavani suositteli Fastin minttusuklaavanukasta, joka on kuulema todella hyvää. Parempi vaihtoehto tavan suklaavanukkaille. Vanukas sisältää paljon proteiinia ja on siksi hyvä lisä salilla käyvälle jos makeannälkä iskee. ;) 



Oletteko te kokeilleet näitä vanukkaita, jos niin mitä ja minkälaisia kokemuksia? Entäpä onko teillä jotain hyviä salaattireseptejä? Vaihtelu virkistää ja otan mielelläni vastaan uusia ohjeita!

2 kommenttia:

  1. Just nyt ite mietin et mitenköhän käy omien harrastusten, kun oman kokopäiväduunin takia päivät venyy pitkiksi ja illat menee kotihommissa, kun W opiskelee. Ei oo kauheesti salille ehtinyt. Mut järkeilin ihan samaa, että paljon kivempi ois sillon aamulla kaikessa rauhassa mennä ja iltapäivällä sitten päästä hyvillä mielin kotiin. inhoan aamuja yli kaiken, mutta saispahan ainakin kunnon startin päivälle! Eikä sinne toki joka aamu tarttis mennä, parikin kertaa arkena ja vaikka sitten kerran viikonloppuna olisi just passeli. Löysin Last Chancesta myös Asicsen uudet lenkkarit 25 dollarilla, kokeillaan jos niillä ratkeais mun ainainen penikkatauti niin pääsis taas juoksemaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu suosittelen todellakin jos vain mitenkään jaksaa että herää tunnin aiemmin aamulla ja menee joko salille tai lenkille. Kummasti sitä piristyy kun jaksaa vaan riuhtaista itsensä sängystä ylös. Myönnettäköön kuitenkin, että on joskus torkku vienyt voiton ja jäänit sali väliin, mutta nyt viime aikoina olen tosissani yrittänyt tsempata itseäni ja mennyt ajoissa nukkumaan! :)

      Poista